måndag 15 juni 2009

Pilflätning

Foto: Ulrika G Ottvall

Att fläta i pil är både rogivande och roligt! Har man väl fått smak är det svårt att sluta. Behöver du hjälp på traven så missa inte Allers Trädgårds stora dubbelnummer som finns ute nu. Här finns Ulrikas bilder på hur växtkonen tar form steg för steg och mina bästa tips om allt från blötläggning till hur du binder ett vackert japanskt öga i konens topp.

Du har väl kollat in bloggen från tjejerna på Allers Trädgård? Alltid lika kul att följa :)

5 kommentarer:

  1. Åh den tidningen ska jag läsa. Om du har lust får du mer än gärna berätta hur man gör här i din blogg;)....Kram Hellen (ljuvligavardagen.blogspot.com)

    SvaraRadera
  2. Nästa år ska jag försöka mig på det där ögat! :)
    /Emma

    SvaraRadera
  3. Hellen: Jag skulle gärna visa här, men det blir en väldans massa bilder och text. Allt finns i tidningen :) Lycka till! Kör du fast så hör av dig - jag lovar att hjälpa till.
    Ps. Vad gäller tygkronan du frågade om så är stommen av kraftig ståltråd.

    Emma: Ögat ser avancerat ut men när man väl fått kläm på det så är det lätt som en plätt :)

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du är! När jag läste reportaget tänkte jag att det kanske var något som vi skulle kunna göra på plantskolan... håller du kurser i det?
    Ha det båst!
    Liv

    SvaraRadera
  5. Liv: Tack! Låter som en kul idé. Jag har haft en del kurser genom åren men numera trappat ner på det. Vi får höras av :)

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!