tisdag 21 juli 2009

Gjuta i betong

Foto samtliga bilder Olof Abrahamsson

Jag gillar att gjuta i betong. Är du sugen på att prova så kolla in Allas nr 30 (den finns i butik ytterligare någon dag) Där bjuder jag på tips för gjutet i alla former - från stort till smått.
Att gjuta en bordsskiva kräver lite förberedelse. Vi snickrade en form av reglar och la en kvartsstav runtom i botten för att få den vackra fasade kanten. Glöm inte att armera såhär stora saker med någon form av nät för bästa hållbarhet.

Min favorit är det här fågelbadet med mönster av en virkad duk. Forma fatet upp och ned i en hög med sand och täck med en virkad duk indränkt i matolja. Bred på betongen och låt bränna. Vänd försiktigt fatet och ta loss duken efter en dag.

Har porslinet gått i kras? Om inte kan det faktiskt vara okej att sätta hammaren i det. Åtminstone om det är billigare varianter fyndade på loppis. En annan idé är att dekorera med mosaik eller kakelplattor. Bäst resultat får du om du först fyller din form med betong och sedan dekorerar. Om du lägger dekoren upp och ned i botten av formen finns risken att betongen rinner och förstör mönstret.

Vackraste krukan gör du själv. Formen vi använt är de veckade plastkrukor som finns för en billig peng i nästan varje varuhus. Fyll med betong och stick i ett plastglas för att få till en innerkruka. Tänk bara på att lägga någon form av tyngd i plastglaset så att det inte flyter upp.

Ta tillvara rester av betong som blir över när du gjuter större saker. De runda små betongfötterna gjutna i urdiskade yoghurtburkar fungerar i många sammahang. Använd för fotografier och kom-ihåg-lappar eller till bordsplacering.

En annan variant av "betongfötter" gjuter du i urdiskade mjölkförpackningar. Stick i en blompinne medan betongen ännu är blöt. Sedan kan du dekorera med en enkel krans av murgröna.

Det här blev mitt längsta inlägg hittills...
Har ni frågor så lämna en kommentar. Jag svarar så snart som möjligt. Lycka till! /Kram Pernilla

9 kommentarer:

  1. Hej Pernilla! Vi på redaktionen blev riktigt sugna när vi läste detta jobbet i Allas, speciellt fågelbadet med spetsduk – måste testas!
    /Emma

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka fina saker! Nu måste jag verkligen ta tag i mitt gjuteriprojekt!

    SvaraRadera
  3. Allers Trädgård/Familjen i Uttran:
    Blir så glad över era kommentarer! Kul att kunna inspirera :) Lycka till!
    /Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Vilken inspirationskälla du är...gillar din stil att inreda..dina färger..så fint.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Fyra årstider:
    Tusen tack Lotta :)
    /Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Jag har läst ditt reportage i Allas om o om igen. Verkligen inspirerande! Det ser så enkelt ut, och är ju dessutom billigt. Så nu har jag inhandlat en säck med finbetong. :)
    Till helgen ska jag göra ett försök jag oxå!

    Mvh Anna

    SvaraRadera
  7. hej!!här kommer en hälsning från ännu en pysselmadam.Gjöt för första gången idag..KUL!! nu ska det bara bränna så får vi se.Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Vilka fina saker i betong. Håller själv på med lite hobby arbeten. Undrar lite över vilken sorts betong du använder och tycker är bäst?
    Har prövar både att blanda själv med sand och finbetong. Såg att Panduro har en typ av betong men till helt andra priser än det man köper i bygghandeln. Vad har du för erfarenhet.
    Lillemor

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Tusen tack för fin inspiration!
    Vad använder ni för släppmedel?
    Jag har försökt att gjuta i olika formar men det sitter fast som berget, alternativt faller i kras. När är det dags att ta ur betongen ur formen samt vad använder ni för att betongen ska släppa?
    Jag undrar även om ni låter betongen ligga i vattenbad för att bli hårdare?
    Mvh
    Frida

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!