tisdag 28 juli 2009

Lavendelkakor

Foto: Ulrika G Ottvall

Varje sommar bakar jag dessa ljuvliga lavendelkakor. De är verkligen enkla att göra och försvinnande goda.
Lite lavendelsocker brukar jag också se till att blanda när jag plockat in lavendel. Det är bara att smula ner önskad mängd lavendel tillsammans med strösocker. Gott att ha i filmjölk, tycker jag. Viktigast är att lavendelblommorna är riktigt torra. Lägg på tidningspapper någon dag först.

Lavendelkakor ca 20 styck

2,5 dl vetemjöl
100 g smör
3/4 dl strösocker
1 tsk fint smulade torkade lavendelblommor
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser i matberedare.
Forma degen till en rulle, ca 4 cm i diameter.
Lägg in i frysen ca 15 minuter.
Skiva rullen i centimetertjocka skivor.
Lägg ut kakorna på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

2 kommentarer:

  1. Ljuvligt! När jag satt på bussen på väg till jobbet idag så kunde jag inte sluta tänka på goda kakor och nu när jag läser om dina goda så undrar jag bara - lavendelsocker, var får jag tag på det? Är det som lavendel egen odlad blandad med strösocker?

    SvaraRadera
  2. baraenlitenstund:
    Hejsan! Du har alldeles rätt för dig. Jag blandar torra lavendelblommor med strösocker. Ta inte så mycket lavendel, det blir lätt starkt.
    Barnen kallar kakorna för "tvålkakor" - det är liksom svårt att få ihop doften av parfym med smaken. Men de älskar kakorna :)
    /Pernilla

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!