onsdag 5 augusti 2009

Ljuskrona att göra själv


Foto: Ulrika G Ottvall

Än ser det ut att kunna bli några ljumma sommarkvällar att njuta av. Att mörkret faller snabbt gör ingenting. Vi älskar väl alla att tända ljus vilken årstid det än är. Enklare sätt att skapa stämning finns inte. Själv har jag alltid fascinerats av ljuskronor. Här är min senaste variant. Den är superlätt att få till på egen hand och nästan gratis att göra.


Foto: Ulrika G Ottvall

Du behöver ta dig till din bygghandel och köpa en bit spikband. Gå gärna en runda och kolla efter mer roligt arbetsmaterial. Genom åren har jag lärt mig att finns massor med prylar som åtminstone inte jag hade någon aning om. Extra kul är när man hittar nya användningsområden.

Åter till ljuskronan: Klipp till spikbandet i önskad storlek och forma en cirkel. Samtidigt som du tvinnar ihop spikbandet med hjälp av ståltråd kan du passa på att fixa upphängning. Klipp minst fyra lika långa bitar ståltråd, gärna fler. Tvinna ihop trådarna och fäst jämnt över på ljuskronan. Dra i hop trådarna för upphängning och kroka fast där du vill ha ljuskronan. Behöver du förlänga så använd mer ståltråd. S-krokar är bra om du enkelt vill kunna haka ner kronan.


Foto: Ulrika G Ottvall

Fortsätt arbeta med ståltråden runt glasburkarna. Vackrast blir det om du tvinnar tråden. Se till att ha gott om tråd så att du kan böja till en snygg avslutning (se nedan) med hjälp av en tång.


Foto: Ulrika G Ottvall

Nu är det bara till att fylla glasburkarna med blommor och ljus allt efter säsong. Lätta att haka av och på är de också. Perfekt för oss som gillar att ständigt förändra, eller hur? Lycka till!

Idé och bilder har Ulrika & jag tidigare haft publicerat i Allers Trädgård.

3 kommentarer:

  1. Jätte vackra bilder..idag lyser solen med alla sin kraft..jag ska kolla mina mail och sedan njuta vid poolen. Är sugen att binda mig en krans till dörren..med bär i.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Fyra årstider:
    Blir så glad att du kikar in :)
    Lycka till med kransen - vi får väl se den på bloggen?
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åå det här tipset gillade jag verkligen! Helt i min smak :) Precis som allt annat du gör. Roligt med lite färg på jobben! Kram Kerstin

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!