lördag 1 augusti 2009

Vår vita kökssoffa

Det blev inga större fynd på auktionen idag, så ni får hålla till godo med bilder från vår gamla ommålade kökssoffa. Den var ett av våra allra första fynd när vi köpte gården för många år sedan. Då lutades den av efter konstens alla regler och vi var så nöjda :) Nu har den fått ett lager vit grundfärg och ser sådär lagom sliten ut att den fått komma till heders igen.

Foto: Olof Abrahamsson

Skåpet från förra inlägget känner ni ju igen. Kikade du noga på bilden såg du kanske konserveringsburken med bitsocker. Sådana praktiska glasburkar med lock har jag fyndat massor genom åren. De fanns på auktionen idag. En låda gick för en tjuga! Glasburkarna används överallt i vårt hus. Som lyktor med vita blockljus i på uteplatsen, till förvaring i köket, som myntburk för busspengar åt pojkarna (viktigt när man bor på landet) och för förvaring av bomull, tops och liknande i badrummet.

Och ja, några små prylar fick vi ju med oss hem, Edvin och jag. Han ropade glatt på prylar jag ville ha. Så en vacker gammal kälke står här ute. Den blir fin till vinterns julstyling jobb. En gammal räffsa i trä - som den Ernst lutade mot väggen i Gotlandshuset - blev det också. Dessutom en läcker blomlåda i den där alldeles ljuvliga turkos kulören, och en gammal knopphängare som ska få en liten make-over. Edvin höll på att ropa in både brandspruta och brödspade, som Emil i Lönneberga, men jag hann hejda honom Han lyckades i alla fall med bra affärer, då han förvånat kunde sälja från sådant som jag inte ville ha. Ja, en mysig dag hade vi :) Kyrkbänken jag drömde om var inget vidare, den var bara halv... Största missen var lådan med fälgar där det gömde sig ett par gamla nummer plåtar. Åh, vad gärna jag velat ha dem! Försökte köpa loss dem när jag insett misstaget, men tyvärr.

5 kommentarer:

  1. Jag var uppe hos min granne som har en gammal gård..han hade mängder med skyltar..köpte inga då, men när jag kom tillbaka nästa gång hade han bara några kvar. Någon hade varit där och köpt 30 stycken på en gång. jag handlade massor saker för 150:- till uteköket..gamla lådor osv..det är riktig kul loppis
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla!
    Vad kul att hitta hit!
    Jag fann din blogg genom Minnas...
    Du var hemma hos oss för flera år sedan och gjorde om vår hall på ovanvåningen...den väldigt långa i Knäred...(kanske minns du...)

    Jag har sett dig göra en massa fina saker genom åren! Kul att hitta hit nu också! Du är så otroligt kreativ!

    Ha det riktigt bra!
    / Mariette

    SvaraRadera
  3. Fyra årstider:
    Åh, ja visst är det kul att kunna fynda. Så synd att jag har långt till dig... Då kunde jag ju fyndat några nummerplåtar. Jag har i alla fall kommit på att jag kan fråga en äldre bilmekaniker i grannbyn om han har några att sälja. Håll tummarna för mig :)
    Kram!

    Tulipa:
    Så glad jag blir! Jag minns dig och ditt hem mycket väl. Ert hem gjorde så stort intryck på mig - inte hade jag något att göra där inte...
    Rätt oerfaren var jag också, men man ska lära sig på något vis.
    Såg nu hur fin hallen blivit. Helt underbart med det ljusa trägolvet.
    Blir så nyfiken på din vackra butik. Ska absolut stanna till när jag har vägarna förbi.
    Kanske man kan få göra ett hemma-hos-reportage?
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Jäklar anamma så vackert du har det hemma!!! Mari.

    SvaraRadera
  5. Guldkant på livet:
    Måste nog göra dig besviken... Miljön är stylad enbart för fotografering. Hela jobbet var ett loppisjobb för Allas.
    Men visst finns möblerna här i huset!
    Kram

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!