tisdag 22 september 2009

Fixa & dona

...
Styling: Pernilla Nilsson Dona Produktion

Röjde i arbetsrummet igår.... Oj vad mycket prylar, säger jag bara. Det har inte varit något särskilt kreativt rum på länge, mer än avstjälpningsplats. Men, men det behövs också emellanåt. Nu var det riktigt kul att plocka i högarna av rekvisita. Hittade bland annat garnbollarna på bilden. De har kommit att bli kära favoriter genom åren. Finner alltid en plats för dem. Känner ni för att fixa & dona lite på egen hand så följ bara min beskrivning. Lycka till!

Dekorationsklot
Du behöver: Bomullsgarn, ballonger, tapetklister och pensel.
Så här gör du:
Blås upp runda ballonger till önskad storlek. Knyt i ett snöre i ballongens tamp och förbered en plats där du senare kan hänga upp kloten för torkning.
Blanda tapetklister enligt anvisning på förpackningen.
Rulla ut bomullsgarn och doppa ner lite i taget i tapetklistret. Lägg inte i allt på en gång, då trasslar det bara ihop sig.
Vira garnet oregelbundet runt ballongen och pensla på ytterligare tapetklister efter hand.
Fortsätt tills du är nöjd med ditt klot. Ju fler varv desto bättre stadga blir det i klotet. Klipp av garnet och häng upp för torkning.
När kloten är helt torra, efter ca ett dygn, klipper du håll på ballongen och drar ut den försiktigt.
OBS! Tänk på att inte hälla ut tapetklister i vasken, det blir stopp i avloppet.

6 kommentarer:

  1. Visst har man sina favoriter som flyttas runt på olika ställen.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Åh så bra att du kommenterade på min blogg så jag hittade hit, skön pigg stämning som jag skall sätta till favoriterna!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint pyssel, lagom svårt för mig :)

    Linda:)

    SvaraRadera
  4. Härligt att få röjt bland alla prylar! Tack för två supertips om snörburk och dessa bollar, nu vet jag vad jag ska göra...!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackra klot! Säkert en perfekt grej att göra med barnen skulle jag tro! Men vart hittar man runda ballonger?! Går det bra med vanliga eller? Fast då blir de ju inte helt runda...

    Fina i alla fall! Oavsett :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Lilla huset på prärien:
    Ja, vanliga ballonger menar jag...
    När de inte är helt uppblåsta kan du forma en del medan du virar på det kletiga snöret.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!