måndag 28 september 2009

Fläta klot i pil

...
Foto: Ulrika G Ottvall

Pilflätning ville ni se mer av - så nu kör vi! Tänkte lära er att fläta ett klot i pil. Tycker själv att pilklot är så vackra. Jag har klot både inne och ute - som klätterstöd i kruka eller bara precis som de är.


Du behöver blötlagd pil som är mjuk och lätt att forma. Pil finns att köpa hos odlare eller i välsorterade handelsträdgårdar. Tänk på att inte lägga pilen i badkaret när du ska blötlägga den, karet missfärgas av pilen. Ungefär en vecka i vatten behövs för att få pilen mjuk och lätt att arbeta med.
På våren går det bra att använda färska grenar. Kanske har du också möjlighet att vid den här årstiden hitta något som går att böja utan att knäckas.
Börja med att forma cirklar i den storlek du vill ha ditt klot. Gör minst fyra cirklar, gärna fler. Behövs det så använd ståltråd för att hålla ihop cirklarna.



Bind samman cirklarna till en stadig form, använd ståltråd. Ju stadigare form du får till desto enklare blir det att göra klotet färdigt.


Nu fyller du formen med pinne efter pinne. Börja med att sticka in den kraftiga änden av pilen i formen och böj in resten mjukt och följsamt. Är det svårt att få pilen på plats kan du använda ytterligare ståltråd. När du är färdig och klotet torkat till är det bara till att klippa bort synlig ståltråd, klotet håller ihop i alla fall.

LYCKA TILL! Och fråga gärna om du undrar över något!

9 kommentarer:

  1. Tydlig och jättefin beskrivning.
    Det ska jag också testa!

    SvaraRadera
  2. vilket bra tips så här i hösttider. Nu har jag kommit igång med utelivet här hemma, ska försöka få till att måla ett plank innan kylan kommer, där ska jag ha en lång bänk och massa fina saker, då skulle jag vilja ha lite pilbollar. Hinner jag inte i år så får jag ta bollarna nästa år. Tack för inspirationen du ger på din blogg!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  3. Toppen fint blev det, något jag ska testa att göra. allt gott/Catthie

    SvaraRadera
  4. Skickligt!!! Och bra beskrivet, men hm, undrar om jag skulle få till det, knappast, vacker bild med urnan också...

    Ja, jag berättade bara för mina närmaste också först, men efter tre års bloggande så sprids det ju mera och mera att man har en blogg, det är oundvikligt...i alla olika sammanhang. Men, det vaar bara en spontan tanke jag fick att nämna detta när det var på tapeten med det motsatta, negativa kommentarer.. detta är en värld för sig: ) Ha en bra ny vecka Donavännen! Mari.

    SvaraRadera
  5. Superfin! Har aldrig testat pilflätning, kanske ska testa nu efter din förklarande beskrivning. Må gott

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för tipset!
    Skulle så gärna göra ett försök nån gång :)

    SvaraRadera
  7. Helt perfekt att hitta detta efter att jag just stått och funderat HUR jag ska kunna fläta något fint av lite grenar ur vårt pilträd!! =) Superfint! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Så kul med lite roliga tips!!! Ska se om jag får till ett litet pil-klot :-).

    Hoppas att du mår bra, trots kalla fötter ;-)

    Kramar från Inredningsfrun

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!