onsdag 2 september 2009

Jätteverbena



Bild från gardener blogg

Jag har ännu inte lyckats få den vackra jätteverbenan att trivas här hemma. Skulle så gärna ha dessa skira men ändå ståtliga skönheter i trädgården. Se bara här hur fint slottsträdgårdsmästaren lyckats. Sådd har jag inte försökt mig på, det lät för komplicerat redan när jag läste anvisningarna. Inte ens mamma lyckades...
Förra våren införskaffades istället ett par plantor som blev helt ljuvliga i rabatten. Hoppades då att dessa skulle fröså sig, men tyvärr. Nu har yngste sonen köpt två nya plantor vid ett besök på Mandelmanns trädgårdar. Dessa ska vi tillsammans försöka pyssla om i vinter för att sedan plantera ut i vår. Det ska tydligen kunna fungera. Ljust och svalt ska det vara. Håll tummarna för oss. Fingrarna är inte alltid så gröna som man skulle önska...

8 kommentarer:

  1. Har också försökt, men den trivs inte i mina rabatter heller...:(
    Men skam den som ger sig..hihi!

    Susanne

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. De är fantastiska att se på.
    Lcka till nu med plantorna.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  3. Kan bara önska dig lycka till denna gång, har inga råd att ge. Konstigt, men mina fingrar blir aldrig gröna, hur mycket jag än gräver och planterar... de blir bara jordiga och bruna..
    Om inlägget i hallen kan jag bara säga JA JA JA, MERA!!! SÅ kreativt och fint!! Får nog ge mig ut efter ett träd nu...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ser jätte vacker ut. Jag önskar att jag hade mer tid till min trädgård men den är så stor. Fick brev idag..tack.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Mmm vilka underbara jätteverbena! Inte visste jag att de var så svåra att få till i trädgården!? Då är det nog ingenting för mig. Jag har INTE tid att "dutta" extra med någon växt... tyvärr. Kanske när jag blir pensionär :) Jag skriver upp det i min lilla bok... för de är HIMLA fina!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Brunkullan: Skönt och höra att fler provat... Men vi ger väl inte oss?

    linruz: Tack behöver allt stöd :)

    milla-andante: Ha, ha - men jag tror faktiskt att det är just lite smutsiga händer som behövs för att så småningom lyckas. Man får helt enkelt prova sig fram här i livet.

    Fyra årstider: Ja, du Lotta. Min trädgård är lika stor som din så jag vet vad du pratar om. Inte lätt att skärma av och få mysigt. Men lite mer tid blir det när barnen är så stora att de kan köra åkgräsklipparen ;) Vänta bara!

    Lilla huset på prärien: Prova i alla fall, vem vet, de kanske trivs hos dig?
    Kul med din lilla bok. Samlar du alla tips & idéer, eller?

    SvaraRadera
  7. Jag skippade också sådden när jag läst så långt som till att fröna skulle kylas osv...köpte några plantor istället som nu blommar fint, hoppades på frösådd till nästa år, men det kanske man inte kan räkna med alltså..? Hmm...vi får se!
    /Emma

    SvaraRadera
  8. Allers Trädgård:
    Jag håller tummarna för dig, Emma :)

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!