torsdag 26 november 2009

1:a advent

Styling Pernilla Nilsson Dona Produktion

Lådorna med våra stjärnor och ljusstakar har kommit fram. Än är inget på plats, men åh vad jag gillar när det som genom ett trollslag blir ljust och stämningsfullt i varje fönster. Det är lagom med pynt för mig då. Dessutom känns det lugnt och fridfullt med gott om tid till själva dopparedagen.
Den här rustika varianten av adventsljusstake gjorde jag i en gammal trälåda i fjol. Eftersom lådan är ganska djup har jag en mindre upp och nedvänd plåtlåda i först. Sätt häftmassa i botten på blockljusen och tryck på plats mot plåtburken så att de står stadigt. Fyll sedan upp med mossa och enris. Några kvistar av kaprifol har snurrats till en krans också har någon kotte och en liten filtgran fått ta plats. Runt blockljusen hänger etiketter av papper som märkts upp med stickers. Material hittar du på Panduro.


Tack för synpunkterna på mina horn. Om det inte känns för makabert blir det kanske en liknande dukning på julafton... Var kanske lite otydlig, men det var mannen som släpat hem hornen från tippen och själv funderat över vad i hela världen han skulle med dem till :)

13 kommentarer:

  1. Jättefin adventsljusstake. Det är så kul och hitta på nya varje år.
    Har själv snickrat ihopa och stämplat några som jag ska sälja på julmarknad nu till helgen... Får väl se hur det går, kanske ingen som vill köpa dem...!

    Tack för all inspiration! Åse

    SvaraRadera
  2. Vilken kreativ och fin adventljusstake! Den lilla gröna julgranen är ju så söt:)

    /Josefine- At home

    SvaraRadera
  3. Hej Pernilla!

    Jag håller med om stämningshöjaren när ljusen tar plats i fönsterna. Här kopplade jag in ett par stakar i köksfönstret i går kväll medan lillan åt kvällssmörgås och njöt av myset...Bäst att passa på när man har fem minuter över. Även om det nästan är en vecka i förstkott ;)

    Gillar verkligen din låda med ljusen i. Smart också med extralådan däri...ur brandsäkerhetssynpunkt inte minst!

    Godkväll.

    Anna

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Åh vad jag älskar din blogg och dina foton!!
    Jag blir helt mållös, allt är så vackert och just sånt som jag gillar. Här kan jag bara "simma runt" ett bra tag och njuta av stämningen.

    Vad roligt att du kikade in hos mig, och skoj att du kallade lusthuset för pepparkakshus, för visst är det ju lite så till formen...
    Vill du se insidan kan du kolla Här: http://lillakamomilla.blogspot.com/search/label/Lusthuset

    men skrolla ner på sidan, så ser du hur det ser ut. Nu i helgen ska jag julpynta där.

    Du är en stor inspiratör, tack för det!!!Hit vill jag återkomma gång efter gång :)
    Kamomilla

    SvaraRadera
  5. Fint med adventsljusen. Och det kan bli en spännande och annorlunda juldukning med horn på bordet. Naturnära. Visst är det härligt med ännu så många dygn kvar till när allt ska vara färdigt och julefriden på plats. Om bara dessa dygn inte gick så fort.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  6. Vilket bra tips att använda kaprifolkvistar... Superfint!! Önskar dig nu en riktigt fin advent!!
    kram

    SvaraRadera
  7. Så flott flott den var, herlig stemning;)

    Ha en fin helg.

    K-J

    SvaraRadera
  8. Please see my blog for a mention and a link..xx Gypsy www.gypsypurple.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. ljuvlig adventsljusstake..!! här har stjärnorna kommit upp i fönstrena men adventsljusstaken har vi inte hunnit fixa..får bli i helgen det..:)

    Hoppas att du får en underbar helg!!

    kramar elin

    SvaraRadera
  10. Vílken härlig blogg! Tack för inspirationen :-)

    Kram Torparfrun

    SvaraRadera
  11. Hallå där, åh vilket helt underbar adventslåda!!! Och hornet, bara så läckert! Tänk alla som just börjat förmå sina män att slänga dessa horn så är de helt plötsligt hel-inne igen: ) Jag började anamamma detta mode som kom smygande åter för ett par år sedan då min man har jagat mycket ( men fotar mest nu) så det finns ett o annat horn här hemma och på bord och dyl som du visar är det ju helläckert, riktigt snyggt!! Ha en bra adventshelg! Mari.

    SvaraRadera
  12. Hejsan, det här är mitt första besök hos dig, men det blir inte mitt sista! Herregud så underbara kransar!! Och jag har njutit av alla vackra detaljer och bilder på din hemsida. *suck*

    Jag länkar hos mig och slängde mig fort på följeskaran!

    Fantastisk blogg! Tack!

    Njut helgen...
    Emma

    SvaraRadera
  13. Hallo!

    How nice is that! So simple but very impressive! I like it! I still have to wait for my advent decoration which I have ordered.

    Have a nice weekend!
    Bine

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!