torsdag 12 november 2009

Bind en dörrkrans

.

Kransmakare: Pernilla Nilsson www.dona.nu

Nu börjar det bli tid att binda adventskransar. En av årets högtider, tycker jag. Inget är så välkomnande och vackert som en krans av naturmaterial på dörren. Vilka variationsmöjligheter det finns sen. Ingen krans blir den andra lik - och det gillar jag. Här ska garaget förvandlas till kransbindarverkstad. Goda grannen och jag tar sedan plats bland mängder av material och binder krans på krans alltmedan vi pladdrar på. I röran finns kaffe, pepparkakor och massor med clementiner framdukat. Ja, ni må tro att vi trivs :)

Bilderna ovan visar en tjuvkik från veckans Allas, nr 47, där jag visar en rad olika kransar för den som vill ha inspiration till att binda själv.

Kransarna grannen och jag binder säljer vi på julmarknaden i vår lilla by. Bor du i närheten av Hässleholm och vill komma så skriv en rad och du får vägbeskrivning.

18 kommentarer:

  1. Men det där lät ju bara SÅ mysigt och roligt!!
    Kaffet, pepparkakaorna, pratet och allt material... Och att det blir något rejält av pysslandet som sedan leder till rolig marknad! Ha det så mysigt!!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jäsiken vad trevligt det låter att binda kransar i trevlig sällskap och med gott tilltugg...

    Lycka till med försäljningen!

    Anna

    SvaraRadera
  3. Låter väldigt mysigt med att binda kransar, jag tillhör tyvärr den där kategorin som får mina kransar att se ut som en två-åring har gjort dem. :-D Försökte sätta lite kristyr på pepparkakor igår och det var samma problem där ;-)

    kram Mia

    SvaraRadera
  4. Låter mysigt, kul idé med hyacinterna i kransen!

    SvaraRadera
  5. Så fint! Måste kika in allas och se lite mer.

    Kram L-L

    SvaraRadera
  6. Så mysigt det låter att binda kransar och äta gott tillsammans!
    Vilken härlig tradition.

    En granne till mig, han och hans gode vän, binder alltid julkärvar när havren ska skördas...också en mysig tradition.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Såååå mysigt det låter!!! Synd att jag inte bor i närheten för då hand jag kommit och våldgästat er lilla pysselbod ;-). Ska kolla Allas när den kommer ut!!!

    Stor kram till Dig från mig!!!

    SvaraRadera
  8. Vilka super fina bilder! Vad kul att du kikade in på min blogg, och tack för den sööta kommentaren :)

    Kraaam Alice ♥

    SvaraRadera
  9. hej
    åh vad ni är duktiga på att göra vackra kransar..hade varit trevligt att gå på marknaden, men lååångt bort..
    allt gott till dig/Catthie

    SvaraRadera
  10. Låter otroligt kul och mysigt också!
    Min väninna är så duktig på att göra kransar, kanske jag kunde gå på kurs hos henne om jag bjuder på fika? ;)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  11. Kransar är väl otroligt vackert och trevligt!!
    Tillhör en som inte klarar av att binda en enda vettig krans...Men jag njuter gärna av andras...=)))

    Kram
    Anna-Malin

    SvaraRadera
  12. Låter som att ni har det underbart!! finns det plats till fler..hihi....

    Kramar elin

    SvaraRadera
  13. Tack för fin kommentar = ), här har det stylats och i inlägget idag är det jul i röd och vit som gäller. Mina maileg är jag så nöjd med, blir nog bra till jul om jag väljer att ha lite rött och vitt, får låna in dem från lekrummet = ).

    Ha en skön fredag!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  14. Tack snälla du! Det värmer gott att höra!! Ditt inlägg om kransar var precis vad jag sökte efter :) Satt precis och tänkte på om jag skulle ge mig på å binda en krans, men så hade jag ingen inspiration. Ska köpa Allers och kolla mera! Låter mysigt med er "krans-träff". Kram Kerstin

    SvaraRadera
  15. Jättefin! Och dina foton är så underbara!

    SvaraRadera
  16. Det går dom en dans att binda en krans!
    Nja, hos er kanske men jag brukar leja bort jobbet till mamma men med lite kransfika kanske vi skapar tillsammans i år.
    Kram Paula

    SvaraRadera
  17. Åh så hätlig blogg. Massa inspiration. Kransar, det är ju så kul å pyssla nu med till Jul. Ha en fin kväll. Kram Camilla

    SvaraRadera
  18. Å vad det låter härligt. Jag köpte mig en vacker krans i Skåne.
    Ha det gott
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!