fredag 20 november 2009

Kransverkstaden är igång

.
Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion

Nu är vi igång och tillverkar krans efter krans. Mannen har fått överlämna garaget till oss och där inne doftar ljuvligt av skog och barr blandat med clementiner och pepparkakor. Redan efter ett par timmar hade vi hunnit få sådär mysigt rörigt och vi känner oss så kreativa :)
Ovan en av mina favoriter från fjolåret - en krans bunden med blandat grönt dekorerad med hyacinter och taklök.
.
Foto: Olof Abrahamsson
Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion

När vi vill att det ska gå undan gör vi mosskransar. Vi brukar helt enkelt ta med oss stommarna ut i skogen och bara plocka precis vad vi behöver för att i möjligaste mån spara naturens resurser. Sedan lägger vi på stora sjok och binder om med grön spoltråd. En rejäl halmstomme är viktigt för att slutresultatet ska bli bra. När vi började binda satt vi faktiskt i M:s häststall och tillverkade stommar på egen hand. Nu hinner vi inte riktigt med (eller har vi bara blivit bekväma?) Pilstjärnan på kransen är färdigköpt, men kan såklart också göras själv. Murgröna ger liv åt mossan. Härliga gardintofsar blir pricken över i.
.
Foto: Olof Abrahamsson
Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion

I stället för lingonris använder vi buxbom. Vi binder bukett efter bukett runt en rejäl halmstomme och får en klassisk krans. Om det sen är dekorerat i rött brukar dessa kransar alltid försvinna först på vår julmarknad. Enda nackdelen med buxbom jämfört med lingonris är att buxbom i n t e luktar gott...

Foto: Olof Abrahamsson
Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion

Här är ytterligare en krans i blandat grönt. Vi plundrar varje trädgård i vår närhet och har snälla vänner som kan ståta med tre meter höga buskar där det knappt märks att vi klipper. Att göra varje krans unik är det roliga. Denna krans är dekorerades med ett gladrandigt rött-vitt band runt. Zinktag med text hälsar välkommen.
Än har vi inte kommit så långt att vi börjat dekorera årets kransar. Det är en del kvar att binda först. Så i eftermiddag sätter vi oss tillrätta i garaget igen och jobbar tills männen ropar att middagen är klar. De har lovat att bjuda hemlagad pizza på oss och alla barnen :)

41 kommentarer:

  1. Oj så många fina kransar, ni är vekligen duktiga! Jag gillar speciellt den med stjärnan och toffsarna:)

    Ha en skön och kreativ helg!

    / Josefine- At home

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla!

    Låter myysigt!!!
    Trevlig helg!!

    SvaraRadera
  3. Oj oj så mye vakkert! Den kransen med stjerne var bare helt vidunderlig lekker:)

    Jeg kjenner lukten fra din garage helt hit. Min mormor lagde kranser hvert eneste år for å selge på torget i Oslo. Vi ble sendt ut i skogen etter mose og kongler gjennom hele høten. Hele familien måtte hjelpe til da det nærmet seg desember, kjenner lukten og den livlige praten mellom de voksne mens de satt å lagde sine kranser. Takk for at du deler disse vakre bildene og jeg får et glimt tilbake fra min egen barndom:) Gleder meg til å følge deg videre:)!!
    Anita fra Bergen i Norge:)

    SvaraRadera
  4. Kransen med tassels/kvaster er rigtig fin, tror jeg bliver nødt til at lave en tilsvarende!!!

    Kram Helle

    SvaraRadera
  5. låter som att ni har det ur mysigt!! :)

    Här är det uterummet som har förvandlats till pysselverkstad..så kul!!

    underbara bilder!!

    kramar elin

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara kransar!! Blir så sugen att göra en egen!! Härlig inspiration från dig!
    Trevlig Helg!! Kram//Ulrica

    SvaraRadera
  7. Åh, så fiiiina!!
    Jag gillar särskilt den med stjärnan och tofsarna...
    Nu när jag ser hur fint man kan göra ger jag absolut upp hoppet om att kunna binda en själv.....Hmmmm, hoppas det finns lika fina som dina, att köpa här i närheten ;).

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder du bjuder på. Det är verkligen så att man blir sugen att åka på er julmarknad! Vet du vad som erbjuds mer på marknaden?
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. I am so happy memories you mentioned - what an inpsirational mail this is .... all with natural elements - I love it!

    SvaraRadera
  10. Jättevackra kransar! Gillar själv att binda egna kransar mm. och här får man verkligen inspiration till en massa nytt.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Gu va de låter underbart det ni håller på med! Det måste va superkul att få sitta där och bara vara kreativa och få maten serverad desutom...Ser fram emot resultaten!
    Vilken julmarknad ska ni stå på?
    Ska själv binda min i helgen, advent närmar ju sig med stormsteg.

    Trevlig helg! Åse

    SvaraRadera
  12. Ja, jag säger det igen, detta låter så himla mysigt och som den perfekta umgängesformen!!
    Mys och bind på, era superfina kransar!!!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Så fina kransar... tror jag kanske lånar någon idé!!! Idag blev det en jättefin adventskrans med ljus i! Jag vet inte hur många ljus jag gör av med varje dag... men vad gör man inte för stämningens skull!
    Ha en helt underbar helg!
    kram Liv

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. I also make wreaths and give workshops. And now I see your blog, wonderfull your wreaths !!! For the Xmas I must make a lot op wreaths, very nice to do it.
    have a nice weekend.
    greatings from Holland
    ♥ Patricia

    SvaraRadera
  16. Himla fina kransar. Julmarknader är så mysiga, ger lite för-stämning. Jag bor ganska nära Hässleholm, utanför Klippan...var är julmarknaden?
    Ha en go helg, Lydia

    SvaraRadera
  17. Såååå vackra kransar!! Vilken inspirationskälla du är Pernilla!!!

    Trevlig helg och stor kram till dig!!!

    // Inredningsfrun

    SvaraRadera
  18. Oi så lekkre kranser du viser frem:) vil pynte til JUL:) Jeg tenkte at du var en sporty dame som kunne ta imot en utfordring fra en norskblogger. Ta en tur innom bloggen min så ser du hva den går ut på:)

    Ha en flott helg.

    Klem fra Norge

    SvaraRadera
  19. Underbara kransar!! Trevligt att titta in i den här fantastiska bloggen!

    SvaraRadera
  20. Vad mycket fint du har gjort. Jag har fått en liten kontakt på allas..så kanske, kanske så får jag lämna bilder.
    Du ger mig massor av inspiration.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  21. Jättefina kransar! Är så spänd på att få se årets kollektion :) Ha det, 8`)

    SvaraRadera
  22. Herregud så fina! Önskar att jag kunde komma på någon av de där marknaderna som du ska ställa ut på så jag kunde köpa en sådan där vacker krans :) Mina blir inte alls sådär fina!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  23. Skønne kranse, sikke en smuk idet med stjernen i midten af kransen. Tak for billederne.
    sussi

    SvaraRadera
  24. Det var manga vackra julkransar pa en gang.! Jag maste nog sätta igang med jul hos mig nu. Kul att se en svensk blogg i cybervärlden.( hittade dig genom Whip up)
    God Jul!!
    Singoalla

    SvaraRadera
  25. Hej! Vilka fina kransar ni gjort! Jag har precis själv gjort en krans till en begravning, den finns att se på min blogg! Hoppas julmarknaden gick bra!? Själv säljer jag stickat när jag står på julmarknad, välkommen att se mina stickade alster på www.hemskapat.se

    SvaraRadera
  26. Buying LinkedIn Followers, Connections and Endorsements, is truly the hottest solution for enhancing the professional identification. To learn a couple of ideas concerning this, stay going through this article. buy linkedin

    SvaraRadera
  27. The user generated scores and assessments will noticeably decrease the command of the page proprietors over the screen components of the page as well as beliefs as well as opinions expressed there. buy facebook ratings

    SvaraRadera
  28. For getting a higher exposure to your facebook account, People expend cash to Buy Facebook Followers to conveniently find exposure on web.
    buy followers for facebook

    SvaraRadera
  29. Such categories of reviews are tracked by Google. Provide us with an opportunity to help you with realistic reviews/ratings. buying app ratings

    SvaraRadera
  30. Have you been enthusiastic about procuring Android App Store ratings and reviews? If that is so, you’re on exact web page. We can provide you genuine Android App Store reviews/ratings in bulk. buy reviews for google play store

    SvaraRadera
  31. You just need a fans page, and then order for likes and comments to come. When you buy facebook video views from a specified territory, the page will be viewed by others also. purchase facebook video views

    SvaraRadera
  32. How Facebook Fans Can Function As Business Promotional Tools: An Assessment buy usa facebook fans

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!