fredag 11 december 2009

Amaryllis

Styling: Pernilla Nilsson Dona Produktion

Blommor är bästa julpyntet för mig. Hemma hos oss är det blommor som signalerar mest vilken säsong det är. Just nu är amaryllis favoriten. Den är så tålig och tacksam att förändra. Själv har jag helst den som snittblomma. Och ibland får man som stylist nöja sig med udda avbrutna blommor - men det kan vara nog så fint, tycker jag.

Foto: Olof Abrahamsson
Styling: Pernilla Nilsson Dona Produktion

Att hänga flera amaryllis upp och ner i fönstret är också en kul idé. Det har jag haft någon jul, men i år blir det högst måttligt med juldekorationer hemma. Känns som om det blir mindre för varje år faktiskt. I helgen ska vi istället varva ner med att stöka i köket och sprida lite juldofter i huset. Yngste sonen och jag börjar så smått ikväll med något litet enkelt innan vi sjunker ner i soffan och kollar på idol. På lördag är det dags för stora pepparkaksbaket med kusinerna :) Det är inte helt enkelt att få ihop en dag för denna tradition hos farmor och farfar men det är inget någon vill missa.
Hoppas ni får en mysig luciahelg allihop!
.
Bilder från ett tidigare jobb för Allas

13 kommentarer:

  1. Amaryllis är verkligen julblomman numero ett tycker jag. Så tålig som sagt och bara blommar och blommar och blommar. Fina bilder! Ha en fin luciahelg!

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla!

    Jag älskar traditioner!
    Tyvärr hinner vi inte med så mycket bak och sånt..men i tanken gör jag det...*ler*...

    Amaryllis är så ståtliga och tjusiga, och hemma hos mig blir det mycket avbrutet också...det faller sig så naturligt juh..man tar hem lite rester!!!

    Trevlig och myysig helg!!!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  3. hej..

    håller helt med dig..julen är blommor!! yrkesskada kanske?? hihi...

    mysigt med traditioner...

    Hoppas att ni får en härlig helg!!

    kramar elin

    SvaraRadera
  4. Så vackert och så juligt!!! Trevlig helg Pernilla!! Mari.

    SvaraRadera
  5. Så fint!! Jag har några gamla amaryllislökar, men de blommar på våren...så vill jag njuta av amaryllis nu i juletider, får jag köpa mig en ny!

    Ha en mysig helg!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig och annorlunda idé att hänga amaryllisar upp och ner!

    Ha en mysig tredje advent:)

    SvaraRadera
  7. Vad fint du har gjort det! Jag håller med dig, blommor gör de olika årstiderna. Jag hoppas att ni får en härlig tredje advent med pepparkaksbaket. Kram från Nettan

    SvaraRadera
  8. jo då jag är utbildad florist..tävlade i Sm 2008..:)

    så lite kan jag förhoppningsvis..hihi...

    kramar elin

    SvaraRadera
  9. Wow!! Vilken härlig ide att hänga blommorna upponer!! Vackert med äpplena till också!!
    Hoppas du får en mysig lucia!!
    Kram//Ulrica

    SvaraRadera
  10. Så fint att hänga dem sådär!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej!

    VI verkar vara många som har suttit djupt i soffat i går kväll ;)

    Gillar bilden med de hängande amaryllisarna skarpt! Så vackert i sin enkelhet.

    Lycka till med helgens alla bestyr!

    Anna

    SvaraRadera
  12. Jätte fian bilder du och Olof är ett riktigt bra team:-)
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  13. Vilka fina bilder du bjuder oss på! Jag var ute på stadens torg igår och köpte mig en tjusig amaryllis. Nu hänger den upp och ner på en av mina gamla dörrar. Jag önskar dig en mysig Luciadag.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!