söndag 20 december 2009

Baka knäckebröd

Bild lånad från www.ica.se

Knäcken får vara för min del - den lyckas jag sällan med ändå. Däremot har jag bakat knäckebröd för första gången i mitt liv. Mycket enklare än jag trodde faktiskt. De ser sådär härligt hemmagjorda ut och smakar ljuvligt med massor av pumpakärnor på. Knepigast var att få alla lika spröda. Har dem på eftervärme nu för att få även de som blev något tjockare lite krispiga. (Tack för tipset, mamma!)
Receptet på Gudruns knäckebröd hittade jag här. Tror det blir en ny favorit hemma hos oss. Gäller bara att inte sätta i sig alla nu ikväll...Tanken är ju att de ska finnas med till ostbrickan som ska avrunda julbordet på julafton.

Å nej, vi blir inte utan knäck i jul :) Vi kör med knytkalas på julafton så svåger med familj har lovat fixa detta!

7 kommentarer:

  1. Hej,

    Snubblade in på din blogg nu ikväll, vilken fin blogg du har!

    Får passa på att önska dig en riktigt god jul och hoppas att vi kanske ses via våra bloggar under 2010!

    Må så gott
    Mvh Camilla, En mammas dagbok

    SvaraRadera
  2. Hej
    ja visst är det gott med hembakad knäckebröd eller som jag bakar julbröd/tunnbröd.
    önskar dig allt gott
    kram
    Catthie

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen gott ut. Ska nog testa att göra själv. Ernst gjorde också ett knäcke i fredags som verkade lätt att göra.

    Testa att göra Ernst knäck, superenkelt, receptet hittar du i tidningen husohem.

    Ha det gott/C

    SvaraRadera
  4. Så mysigt att göra eget knäckebröd!!
    Riktig julstämning...
    Ha det bra i julstöket;o)
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Knäckebröd ja, det vill jag också göra. Jag gillar allt du gillar - hur kan man vara så lika :) Jag är så glad att vi hittade varandra Pernilla! Stor kram och tack för de vackra orden i tidigare inläggen, och tv-reklamen :) Ses efter jul! Minna :)

    SvaraRadera
  6. Nu önskar jag dig en riktig God Jul. tack för allt du hjälpt mig med och för att du är en så stor inspirationskälla. Förstår att du fotar juljobb nu..jag tänkte likadant men eftersom jag har någon beställning och ingen ork så fick det bli att åka och köpa julmat.

    Stor kram och jag läser allt du gör med förtjusning.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Åååå..., julknäckebröd, det måste jag ju bara testa!!
    Dom såg jättefina och góa ut, massvis med frö av olika slag blir rena rama godiset.., mums!
    Idag har jag bakat så det svider i handflatorna på mig, mandelmassa med hackad daim i som sen doppas i ljus choklad med en mandelhalva på toppen.., det du.
    Det som var mindre mysig var ju att rulla dom till bollar.., daimbitarna skar in i handflatorna.
    Men vad fasiken gör man inte för julen..:):)

    Nu är det bannimej dags att hoppa i bingen för nu svider det i ögonen oxå...!
    Trötter, trötter..., sov gott!

    Kramar till dig
    Marianne

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!