tisdag 5 januari 2010

Trädgårdsdrömmar

Bild från Outdoor via Vi i Villa

Lata mellandagar bläddrar jag gärna i mina trädgårdsböcker och drömmer. Redan i fjol planerades för odling i lådor, men än är inte projektet påbörjat. I år tror jag minsann det kan bli verklighet :)
En gräsplätt ska täckas med markväv och sedan ska någon form av lådor ta plats. Absolut vackrast är det att fläta i pil som på den underbara inspirationsbilden ovan. Lite tid tar det, men det är faktiskt inte knepigt alls. På våren kan du använda mjuka kvistar av till exempel hassel och fläta på egen hand. Nackdelen är att hållbarheten inte är lika god som för lådor i trä.


Bild från Granngården

Så kanske lutar det åt att vi bygger upp odlingen av pallkragar... Bara det blir barmark ska jag dra fram några kragar och testa på markplätten vi tänkt förvandla.
Jag vet i alla fall att jag vill täcka gångarna med stora bitar av träflis. Vi har singel på hela gårdsplanen och mycket gräsytor runtomkring så jag vill gärna bryta av. Sten blir lätt lite sterilt i lantlig miljö, tycker jag - och svårt att hålla ogräsfritt är det också. Flisbitarna är lite ljusa först, men mörknar snabbt när de kommer på plats. Kolla med närmaste sågverk om du kan köpa där. Tror det är spillmaterial som inte ens är särskilt dyrt.

Nu är jag nyfiken på era trädgårdsdrömmar. Vad har ni för projekt?

15 kommentarer:

  1. Men så underbart..

    Svårt att förstå att det kan bli så grönt och fint när det är -20 ute och gnistrande vinter..

    Tack för känslan
    =)


    Maliin

    SvaraRadera
  2. Godmorgon!

    Vilka vackra planteringar ovan!! Jag skulle nog kunna rymma en flädat rackare på vår lilla radhusplätt ;) De var otroligt vackra!

    Önskar en fin dag!

    Anna

    SvaraRadera
  3. Jisses vad vackra odlingslådor.., skulle man våga ge sig på att göra sådana tro?
    I höstas grävdes det upp bakom huset för installation av jordvärme och jag såg möjligheterna till en odlingslott direkt.
    Rensat och klart och jag behöver bara få hit några ton matjord.

    Hmm.., får nog spara den bilden så jag inte glömmer bort hur man gör med flätningen och så.
    Tack för ett underbart tips!!!

    Kramar till dig...
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Hej!!
    Önskar jag vore lite mer för att dona i trädgården..Ska försöka ta ett krafttag till våren! Tack för inspirationen;o)
    Jag har en liten utlottning hos mig, välkommen att vara med!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Ska bli spännande att se vad det blir av det där! Har själv också planer på att utveckla mina odlingslådor på baksidan av huset... får se om vi kommer nånvart med det projektet detta året!

    Ha det bäst! Åse

    SvaraRadera
  6. Det känns långt till sommaren med tanke på den bistra kylan. Men visst längtar man.

    Jag har också tänkt göra odlingslådor. Har idéer från söderläge, där hon fixade snygga odlingslåder och gårdsgrus runt.

    Ha det bra i kylan/C

    SvaraRadera
  7. Men du, skulle man inte kunna ha flätad pil utanför själva pallkragen..??
    Underbart med trädgårdsdrömmar nu! Och vilken superbra idé med en kvist i Orkidén istället!!
    Här har vi en sån liiten trädgård, vi kallar den mer för bakgården... Till våren blir det en utmaning att få till den på bästa sätt. Vi sådde gräs förra året... men sedan kom vi liksom inte längre..:)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej, vilka otroligt vackra odlingslådor. Jag tror också på att ha flätad pil eller hassel utanför pallkragen. Jag har haft pallkragar att odla i några år nu, men tyvärr har inte riktigt orken funnits att hålla efter dem. Till våren blir det att besluta om de ska vara kvar eller krattas ut. Min träslöjdslärargranne har gjort ett staket oss emellan av flätade grenar, men jag måste säga att det är snyggare att ha som odlingslådor! // Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Härliga planteringar!!
    Hoppas din jul och nyår varit toppen!! Visst är det skönt att få lite tid till att läsa och planera!!! Vila och ha det skönt och samla energi!!
    Må så gott!!
    Kram//Ulrica

    SvaraRadera
  10. Tips: Åk ut till Hovdala och få inspiration av köksträdgården där! Den brukar vara oerhört välplanerad och vacker.

    Mvh / Sara

    SvaraRadera
  11. åhh..vad jag längtar till vår o sommar när jag ser dina bilder!!!

    här odlar vi i pallkragar..jätte praktiskt tycker jag...men i år behöver de nog utökas..allt fick inte plats förra året..o så hoppas jag att vi ska ha tid o bygga ett växthus...ja lustan kan göras lång..hihi...

    varma kramar elin

    SvaraRadera
  12. Underbart! Härligt! Om du visar detta DÅ är det legalt att börja trädgårdplanera! Jag hade ett inlägg på g häromdagen men ångrade mej för jag tänkte att folk tyckte jag gick händeleserna väl i förväg.....: ) Jag behöver rabatttips nämligen!

    God fortsättning på nya året, ser fram emot att följa din blogg även under -10! Mari.

    SvaraRadera
  13. Jag röstar på pillådor. De är verkligen underbara.
    I vår planeras projekt makeover i min lilla täppa, hade ingen lust alls i höst så det finss massor att göra.
    Ha en fin dag.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  14. Pillådor är ju superfina, men lite mer arbete (och underhåll) än t ex pallkragar. Vi har också planer på att odla i lådor ute i vårt Ruckel och fyndade nyss massa pallkragar på Blocket. Nu kan vi "gödsla med dem" och okynnesplantera i några bara för att testa. (Vilket kan vara dyrt att göra om man köper dem på Bauhaus el liknande..)
    Fin blogg, jag lär åerkomma! :)

    SvaraRadera
  15. Tack!! Det här skulle jag med kunna drömma om, men vi ska bygga ny stomme och golv vid poolen. Det lär ta tid.
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!