torsdag 7 januari 2010

Vackra vantar


Foto: Ulrika G Ottvall
Styling: Pernilla Nilsson Dona Produktion

Från trädgårdsdrömmar till verklighet... Kylan gör sig påmind även i Skåne och mycket ved går åt att värma vårt dragiga, gamla hus. Tur vi inte har de 30 grader ni håller er med i norr...

Såhär års bär jag gärna dessa vackra vantar. Från början är det ett par billiga fingervantar från stormarknaden. Sedan har min duktiga mamma broderat fritt med alla sina restgarner (Tack mamma - och en extra hälsning till dig & pappa !) Prova själv att plocka fram nål och tråd och brodera något kul på dina vantar. Man behöver inte vara lika fingerfärdig som min mamma. Jag menar barnen kan få en enkel bokstav på sina för att hitta rätt bland alla vantar på skola och dagis. Själv kanske du kan brodera ett litet hjärta eller en blomma på dina. Perfekt vinterpyssel!

Stort tack för alla tips om mina funderingar kring odling i lådor. Jag drömmer vidare... Det är så skönt att planera trädgård nu när man ingenting kan göra mer än att just drömma :)

12 kommentarer:

  1. Åhh det inlägget har jag visst missat måste kollas. Är ju lite trädgårdsnörd jag.
    Gillar vantarna!!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Men så jättesöta!
    Och vad kul idé, att köpa färdiga och bara brodera på:)

    Här i Östersund med omnejd hade vi ca -30 till -33 igår..idag har vi -29 idag...imorgon blir det kallare...Kallast i Jämtland igår var ca -38 vad jag hört...

    SvaraRadera
  3. väldigt fina vantar och väldigt duktig mamma!

    SvaraRadera
  4. Vilken duktig brodös din mamma är! Odling i lådor, flätad pil... Spännande planer! Blir jättesugen på att plocka fram trädgårdsböcker. Men först ska projektet Julen avslutas och här är vi gammeldags julälskare, så även om en av granarna åker ut i morgon håller vi nog ut till Tjugonde dag Knut med resten av julsakerna. Eller det mesta i varje fall... Jag längtar efter att börja plocka in kvistar och grenar av olika slag.
    Hälsningar från vår snövita del av Halland.

    SvaraRadera
  5. Jajemensan.., dom vantarna skulle jag mer än gärna trä på mina frösna fingrar!!!!
    Vilken duktig mamma du har och framförallt så kärt att förgylla dina vantar med hennes härliga kunskap:)
    Nu fick jag nog en idé, det får bli någon slags markering på tjejernas "magic" vantar för det är alltid ett jädrans liv på morgonen om vem som är vems, dom är ju lika stora allihopa vettu!!!

    Nu skall jag försöka vara lite kreativ jag oxå..., vid spisen!!!
    Idag bjuds det på ärtsoppa med pannekager.., gott gott!

    Ha en fortsatt skön dag och så skickar jeg med en himlans massa värmande kramar till dig....
    Marianne

    SvaraRadera
  6. Vilka jättevackra vantar, underbart brodyr. Har själv broderat på ett par vantar men inte så komplicerat som detta verkar vara!
    Ha ett fint veckoslut!
    Anna-Karin
    hemochting

    SvaraRadera
  7. Jättefina vantar, duktig mamma du har!

    Ha det bäst! Åse

    SvaraRadera
  8. Vilka konstverk till vantar!! Jag trodde först att det var, typ Gudrun Sjödén.

    Minns också att vi stickade vantar i syslöjden i mellanstadiet och broderade dem. Fast de blev ju inte lika tjusiga som de du visar...

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Superfina vantar! Och bra idé med en lten bokstav på barnens vantar. Det skulle till och med jag kunna fixa. Och kanske en bokstav på sockorna också?

    SvaraRadera
  10. Superflotte;) en kjempe ide, takk for tipset.

    Ønsker deg en fin helg.

    K-Janne

    SvaraRadera
  11. Så fina och vilken bra idé!! Tackar för den!
    Kram

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!