tisdag 9 februari 2010

Äppel päppel

Foto: Olof Abrahamsson
Styling: Pernilla Nilsson Dona Produktion

Ni glömmer väl inte att mata fåglarna denna lååånga vinter? Våra fåglar tycks gilla äpplen - och jag tycker det är snyggt att fylla träden med godsaker :) Hållarna med lerkrukor, äpplen och talgbollar tillverkar du på egen hand. Frukten har jag trätt på ståltråd. Fatet i zink som pryder sin plats hängande i trädet är i själva verket tänkt som kakfat för inomhusbruk, men fungerar utmärkt för fågelmat. Enkelt att fylla på är det också. Fat från Prästbostället.


Styling: Pernilla Nilsson Dona Produktion

Hjärtefint, nyttigt godis åt fåglarna kan du göra på egen hand. Smält kokosfett och blanda med nötter, solrosfrön eller andra godsaker. Häll upp i kakformar, lägg med ett band för upphängning och låt stelna.

16 kommentarer:

  1. Självklart matar vi fåglarna!! Och det enda som duger till dem är solrosfrön. Allt annat ratar dem...t.o.m talgbollarna.

    Fina bilder!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Fint Pernilla!!!
    Blev lite sugen på att göra sådana där hjärtan nu! Speciellt eftersom det närmar sig Alla Hjärtans kanske...

    Kram mariette

    SvaraRadera
  3. Hahaha.., mitt förra inlägg låter nästan som ditt Pernilla!
    Kul att vi tipsar våra vänner om att inte glömma fåglarna och så har vi dessutom valt samma form på fågelmaten.., hjärta!

    Underbara bilder och även om vintern känns lång och nu ganska så seg så är den bannimej vacker!
    Tacksamt att ta med sig kameran ut en solig dag....

    Ha en underbar dag
    Kramar till dig
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Vi matar och matar och matar... :)

    Vackert med äpplena i trädet! Kul idé :)

    ÖNskar en fin dag.

    Anna på Språng

    SvaraRadera
  5. Tyvärr så bor vi i ett bostadsområde där vi inte får mata fåglarna... :( Vintern har ju varit ovanligt lång nu speciellt här nere i skåne.
    Hoppas du får en fortsatt bra dag!
    Kram Elin.

    SvaraRadera
  6. Hej Penilla..Här matar vi för fullt..o våra fåglar älskar också äppel!!

    Vår fågelmatare kommer från Ib Laursen..:)

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  7. Klart att fåglarna vill komma till din restaurang;o)
    Så mycket gott och snyggt dessutom!!

    Ha det bäst!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  8. JÄTTEFINT!! Nu blir det ut och mata fåglarna! =)
    Kram Dessie

    SvaraRadera
  9. Skulle gärna mata dem, men skatorna äter upp allt man hänger ut och dem vill jag varken mata eller ha nära huset. Så tyvärr blir det ingen mat till småfåglarna heller. Tacksam om nån har ett tips på nåt som småfåglarna gillar och skatorna ogillar...//Maria

    SvaraRadera
  10. Vad fint och gott du har gjort till fåglarna!
    Jag gillar ditt syrum också..så fint! Jag gör iordning ett syrum till mig och där kommer jag att vara jämt!
    Mysig blogg!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Oj vilken fin blogg du har! Jag kikar in för första gången men kommer definitivt komma tillbaka! Du ger verkligen jättemycket härlig inspiration!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Bodde jag så, så skulle jag göra detsamma.
    Ser dessutom väldigt gott och mysigt ut för fåglarna...vackert, gammalt träd och hela arrangemanget i övrigt ~~~

    Jag brukar gå en sväng och mata änderna.

    Kram ~ Eva

    SvaraRadera
  13. Tack alla rara för de fina hälsningarna!
    Måste bara bekänna att trädgården inte är min utan... mammas och pappas.
    Men "fågelmatfixet-" har jag gjort.
    Och här hemma i vår inte fullt så vackra trädgård matas fåglarna också :)

    SvaraRadera
  14. Nej men vilken kul idè med de fina hjärtan, fåglarna blir glada kan jag tänka..!

    SvaraRadera
  15. Wow! That is so cool :-) Reminds me of the song "Frozen" from Madonna: "You're frozen when your heart's not open...."

    But your hearts/styling warm my heart in those winter days. Thanks!
    Bine

    SvaraRadera
  16. Vilka underbara fågelbord :) Lyckliga fåglar

    Ha en bra dag
    Hälsningar Louise
    http://loppisskattkammaren.blogspot.com

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!