tisdag 30 mars 2010

Våra påskägg

Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion

Snart påsk! Här har vi lyckan att kunna avnjuta egna ekologiska ägg. Det är Edvin, 10 år, som är familjens hönsfarmare. Två stolta tuppar har han och sex söta små dvärghöns. Ljuvligt att få färska ägg levererade dagligen, tycker jag. Och mysigt att höra kackel i hönsgården. Tänk sen vad det ska växa i vårt trädgårdsland med all hönsgödsel :)

På tal om odling så är det bestämt att vi (läs: herr dona) bygger odlingslådorna på egen hand. Har jag tur sågas virket upp i veckan och sedan kan projektet ta fart på allvar. Vi bygger i ek, tänkte inte behandla alls, utan låta träet åldras och bli vackert grått. Det blir underhållsfritt och bra, tror vi. Först nu börjar vi nämligen inse att vi är bra på att dra igång projekt. Mindre bra på att avsluta dem. Och allra sämst på att underhålla sådant vi redan har...

8 kommentarer:

  1. Härligt med egna höns, undrar vad grannarna skulle säga om jag startade hönsgård här bland kedjehusen;-)? Ibland saknar jag "mitt" hus på landet men vi trivs ju bra nära stan oxå, men friheten är väldigt härlig!

    Ja, det är väl dags för odlingslådor snart, jag ringde till Plantagen men de hade inte fått in några pallkragar ännu så jag får lugna mig! Lycka till med byggandet!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Så herlig med egene egg;)

    Innom for å ønske deg en riktig GOD PÅSKE;)

    Nyt fridagene

    SvaraRadera
  3. Mmm så härligt med egna ägg! Jag hade höns själv för några år sen och de är verkligen mysiga. Jag saknar dem och hoppas att jag en vacker dag känner att det är läge att skaffa höns igen :)

    Härlig vårbild du visar :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Jättebra med underhållsfritt, me like! Hoppas du får dra igång snart! Åse

    SvaraRadera
  5. Åååå skulle också vilja ha hönor... Charmmigt!!


    Ha en trevlig PÅSK!!


    Maliin
    ps kom in och tävla

    SvaraRadera
  6. Roligareame med egengjorda lådor.
    Tror eken kommer bli snyggt väderbiten efter ett tag.
    Ha en fin vecka och en glad påsk om vi inte hörs.
    Kram kram Lina

    SvaraRadera
  7. Såå Härligt med "egenodlade" ägg!! Mysigt för barnen med! Tittar in för att önska dig en toppen PÅSK!!
    Kram//Ulrica

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!