fredag 9 april 2010

Nordiska trädgårdar

Foto: Pernilla Nilsson /www.dona.nu

Min absoluta favorit på mässan var Zetas. Allt var helt enkelt utsökt. Fingertoppskänsla tror jag bestämt det kallas. Svarta hyllor och en lång disk stod för inramningen. Lägg sedan till krukor, korgar och urnor i gedigna material tillsammans med formklippta växter och skira, knoppiga skönheter. Bakom låg två stilla trädgårdsrum, ett för avkoppling och ett för arbete. Här var det ljusa väggar, bekväma rottingfåtöljer och enkla hyllor på väggarna. Love it ♥

Foto: Pernilla Nilsson /www.dona.nu

De nya växthusen från Hasselfors Garden som fanns på flera håll och i olika flexibla lösningar föll mig också i smaken. Även här är det svartmålat... Läckert, tycker jag. Förrådsdelen i det här trädgårdslidert som det kallas används som hönshus :) Riktigt lika vackert bor inte våra höns, men jag har förstått att lille E som ju är vår hönsfarmare i högsta grad hänger med i trenderna. Höns är hett, helt enkelt. En ny bok i ämnet - "Börja med höns" av Anette Sivers/Ica Bokförlag - presenterades på mässan
OBS! Inga äkta djur i bild, men strax intill fanns faktiskt en bur med små söta kycklingar. Tage Andersen hade i sin monter bökande hängbuksvin...

10 kommentarer:

  1. Håller med!!
    Zetas var klart bäst.....
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ljusstakarna!!!!
    Kan tänka mig att det var riktigt trevligt att strosa runt där och kika;o)

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Synd att man är i fjällen annars kanske man åkt dit.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. *Gillar* som man skriver i facebook :) Har sett detta lilla växthus lite här och där och roligt att små växthus kommer i ropet och inte bara de stora, glamorösa som vi med små täppor inte har plats med :)

    Jag har alltid drömt om höns! Funderat på att bygga om vedboden till hönshus men tror inte man får ha höns mitt i staden :)

    Ha en skön helg ♥

    SvaraRadera
  5. Tack för att du delger oss som inte var där!!

    Lovely


    Trevlig helg


    Maliin

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det låter! Såg i morse på tv4 moderådets(!) monter från en trädgårsmässa och blev så sugen... Min lilla trädgård hade behövt skicka iväg mig för lite inspiration... tro mig...:)
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Åh jag älskade Zetas monter, vilket arbete de lagt ner

    SvaraRadera
  8. Är ju egentligen inte trädgårds intresserad men detta gick jag i gång på :) Snyggt med svarta detaljer till vårt vita hus... Nu snurrar det i hjärnan på mig...Tack för inspirationen! Åse

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Kul att träffa dig och få ett verkligt ansikte.
    Håller med om att Zetas var bäst.
    Hoppas du får många fina vårdagar att dona på.
    Älskar ditt namn dona.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Hello, lovely pictures. Lots of greatings Zuzana

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!