fredag 4 juni 2010

Bind en blomstergirlang

Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion
Tidigare publicerat i Allas

Nu är bästa tiden att skapa med blommor. Naturen fullkomligt svämmar över av grönt och vackert att ta tillvara. Tänkte därför tipsa om hur du kan binda en blomstergirlang på egen hand Samma idé har varit publicerad i Allas där jag varje månad bjuder gröna, enkla idéer. Just nu jobbar jag med nästa års blomsterskola - men jag är åtminstone rätt i årstiderna, vilket inte alltid hör till vardagen i mitt jobb.

Blomstergirlang
  • Börja med att samla växter som sedan får stå och dra vatten någon timme innan du börjar binda. Jag använde hostans vackra blad, daggkåpans skira gröna blommor, blå kantnepeta och ett tiopack med vita rosor från blomsterbutiken.
  • Det du dessutom behöver är ett grovt snöre samt tunn, grön myrtentråd.
  • Gör små buketter med hostans blad som bas. Lägg på en efter en utmed det grova snöret och bind på plats med myrtentråden. Fortsätt till önskad längd.
  • När du avslutar blir det snyggast om lägger du sista lilla buketten åt andra hållet. Fäst myrtentråden och klipp av det grova snöret så det inte syns.
  • Hållbarheten på en girlang är såklart begränsad, men om du ska ha den till ett speciellt tillfälle kan du göra den dagen innan och sedan förvara den i kyl över natten. Lägg den då gärna i ett vattenfyllt lågt kärl och täck med plast. Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Tack för härlig blomgirlangsbeskrivning, den ska jag tänka på längre fram i sommar när det är födelsedagsfirningar. Bra tips att använda hosta!
    Syréndoftande hälsningar,
    EvaB

    SvaraRadera
  2. Åh, vad mycket fint du bjuder på! Riktigt ögongodis....Kram Therese

    SvaraRadera
  3. Å vilken vacker girlang och vilket bra tips för att få den att hålla sig över natten!

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!