torsdag 5 augusti 2010

Baka med lavendel


Foto: Ulrika G Ottvall Styling: Pernilla Nilsson / Dona Produktion

Lavendel stortrivs i vår trädgård och nu har jag gjort till tradition att varje sommar baka lavendelkakor. Själv älskar jag den blommiga smaken - men jag måste medge att åsikterna i familjen går i sär. "Tvålkaka" hävdar en del... Bra för mig som då kan njuta godbitarna i fred :) Receptet delade jag med mig av redan i fjol, kika här om du blir sugen.
I år provade jag att baka sockerkaka med lavendel och det tycktes falla fler i smaken. Här är det bara att använda sitt vanliga sockerkaksrecept och smaksätta med två matskedar torkad lavendel direkt i smeten.
Mina lavendelblommor repar jag av buskarna och lägger på tork inomhus någon dag. Plocka en dag när det inte regnar och sprid ut blommorna på tidningspapper. Bara doften är en fröjd :) Sen kan du lagra lavendel på burk och baka när du vill.

Lycka till ♥

6 kommentarer:

  1. Dom ser jätte vackra ut! Själv har jag tänkt och prova på och baka nån gång..jag kanske får ett ryck nu:)
    Jag som älskar lavendel!

    Sor kram! /Annaleena

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så fina, tänkte jag skulle prova. Toppen inspiration!Må så gott
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Hihi, ja så det VAR du!! Då vet jag ju säkert hur du ser ut nästa gång! :)
    Så galet mycket folk det var ja... har nog aldrig vart med om SÅ mycket på en IF-loppis! Inga fynd för min del heller...
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag gör lavendelskorpor och grundreceptet är ju mandelskopror.....
    Min familj gillar dessa och vilken tur !!
    Men njutfullt är ju att lägga det i badet, kalla vinterkvällar....
    Kram

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!