torsdag 30 september 2010

Baka med surdeg


Jag har fått en ny hobby. Bakar surdegsbröd var och varannan kväll. Familjen är jättenöjd :) Nu håller vi alla tummarna för att min entusiasm håller i sig. Är vansinnigt trött på de trista limpor vi annars köper dyrt i butik.
Kan lova att det inte var särskilt svårt. Visst, jag fick inte det riktigt så luftigt som det ska vara, men för att vara första gången är jag nöjd. Saftigt och gott var det. Betyget blev också bra - en limpa försvann till frukost...

Jag använde surdegsreceptet som står på paketen om du köper grovt rågmjöl (Kungsörnen) och har nu frysen full av små surdegsportioner. Receptet jag sedan bakade efter är lovely Leilas rågsur med äpple och valnötter från boken One more slice.

Till sist: För underbar surdegsbakarinspiration så kika in till Sara bakar Du får följa med på en fantastisk livsresa.

Soliga hösthälsningar ♥

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Fler som är trötta på köpebröd. Har länge funderat på att gör surdegsbröd, men känns som om det är så svårt.

    //Anna

    SvaraRadera
  2. jag ska också ta tag i mitt bakande snart, saknar surdegsbageriet vi hade i Göteborg. Här i småstan får man baka sitt eget om man ska ha nåt!!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig länk du tipsar om! Blir själv verkligen inspirerad att baka surdagsbröd:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Där ska jag kika in...
    Dit bröd ser så gott ut!!!! Ja det är otrolig skillnad på både pris och smak med hembakat...!

    Kram du bagare!:)

    SvaraRadera
  5. Ja ojsan,hejsan!
    Sara bakar verkligen. Och du med.
    Vad fina bröd ni har gjort. Som du säger så är affärsbröd oftast himla tråkiga och nu känner jag att jag kanske borde lägga manken till och försöka lite bättre själv att ge min familj hembakat.
    Inspiration fick jag i alla fall.

    Annelie

    SvaraRadera
  6. Åhhh gud så gott!! Kan du inte skicka en limpa till mig av det där underbara brödet?? Ser fantastiskt ut. Har inte den boken av Leila men det kanske jag skulle investera i... :)

    Ha en mysig helg och baka massor med bröd!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Surdegsbrödsmittan sprider sig visst - jag har väninnor som redan är frälsta. De pratar om sina degar som om de vore levande individer: "Jag måste hem och mata surdegen!" Jag själv har inte provat än. Håller mig till cup cakes och liknande nyttigheter, - kan visst innehålla spår av fibrer, har jag hört!
    Ha det så gott i helgen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. UMmmmmmmmm esse pão esta com uma cara ótima! De estar muito bom. Eu amo fazer pão em casa eles ficam muito mais saborosos. Querida tenha uma ótima semana. Beijinho

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!