måndag 4 oktober 2010

Hej oktober!

Bild från Favoritsaker.se / Ferm Living

Ny vecka och till och med ny månad :) Jag skulle gärna hälsa oktober välkommen med en såhär grafiskt snygg väggalmanacka. Den finns färdig i form av stickers från Favoritsaker.se/Ferm Living, kolla här.
Men jag tänker att man lika gärna skulle kunna måla med skoltavelfärg på en slät vägg eller stor skiva. Den här mäter 1x1 meter och varje ruta 13x13 cm. Lite maskeringstejp och tålamod är vad som krävs, men tänk vilken ordning det sedan skulle bli i familjen ;)

Glad måndag ♥

4 kommentarer:

  1. Så fiffigt med en stickersvariant av anslagstavla, - jag grunnar som bäst på vad jag ska ha ovanför arbetsbordet i vårt nyrenoverade pysselrum. Vet att Granit (Malmö) har en del snygga grejer också. I vår gamla lägenhet i Malmö målade jag med griffeltavlefärg direkt på väggen. -Jag bara spacklade upp en ruta, slipade och målade. Fungerade hur bra som helst, så det kanske får bli något sådant här också.
    Ha det så gott idag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Så snygg! Vi har en ful gråsilvrig som vi skriver med white board-pennor på. Ordning och reda blir det i alla fall! Men visst vore det kul om det var snyggt också. Din idé är toppen, tycker jag.
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du gjorde ett inlägg om denna vägg-kalender. Jag såg den i en annan blogg för ett tag sedan men glömde att tagga den. Har tänkt fixa en sådan till vår hall i nybygget. Om det blir köpt eller hemmafixat beror nog på priset. Vad jak kan se tycks den inte så komplicerad att göra själv.

    OM du eller någon annan vill göra en själv så tipsar jag om följande: Mät upp rutorna med måttband/lod och tejpa maskeringstejp där de vita linjerna ska vara. Rolla sedan hela ytan med VIT färg (eller vad nu bakgrunden är för färg). Låt torka. Rolla sedan hela ytan med skoltavlefärgen. Målar man med skoltavlefärgen direkt kommer den svarta färgen "smita" ut under tejpen om den inte sitter tillräckligt hårt någonstans och man får fula kanter. Målar man emd vit färg först smiter den vita färgen ut i alla sådana utrymmen vilket ju inte syns mot den vita bakgrunden, och man får perfekta linjer med den svarta färgen eftersom den vita fyllt upp alla ev. glipor. Detta tips gäller alltid när man målar kanter med maskeringstejp. Man kan även använda transparent lack med samma matthet som bakgrundsfärgen.

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Tänk om man hade tid....då skulle man gå loss med maskeringstejpen...!

    Kram
    Sussi

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!