onsdag 8 augusti 2012

Fläta lavendelkorg

Bild tidigare publicerad i Allas

Äntligen tid för lavendel!  Vi har mängder med lavendel som sprider väldoft i vår trädgård. I fjol roade jag mig med att göra lavendelkorgar av några små kvistar. Lite knepigt innan jag kom på tekniken. Bästa tipset är att använda ett riktigt smalt band att fläta med. Dessutom kan det vara idé att knipa av några lavendelblommor så att "korgen" inte blir för tjock.

Så här gör du:
Plocka udda antal lavendel, ca 9-15 stjälkar blir bra. Knyt om under blommorna. Låt det vara en kort och en lång ände på ditt band. Vik stjälkarna över blommorna och börja fläta med bandet. Använd den långa änden - den korta låter du löpa i "korgen". Fläta över och under stjälk efter stjälk. Sen är det bara att knyta om och klippa av. Nu kan du njuta väldoft i linneskåpet året om.

Njut dagen ♥

2 kommentarer:

  1. Men så fint!
    Aldrig sett något sånt här förut. Kan tänka mig att det doftat ljuvligt... :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, min kärlek lavendel!

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!