fredag 7 december 2012

Blåbärsmuffins & vinterpicknick

Bild tidigare publicerad i Hemmets Veckotidning

Nu gäller det att ladda upp så att det finns något gott att avnjuta till helgens vinterpicknick. Sol och minusgrader utlovas och då går det ju bara inte att sitta inne. Fast jag hade planerat att måla om sovrummet...

Mina blåbärsmuffins är toppade med nötter och mandelspån -  perfekta att avnjuta i skidspåret eller pulkabacken när du behöver fylla på med ny energi. Tror faktiskt de kan funka även för en paus bland målarburkar, eller?

Varsågoda, här kommer receptet:

Vinterns bästa blåbärsmuffins
Ca 12 st
125 g smör
1,5 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
rivet skal av en citron
250 g kesella vanilj
200 g blåbär (frysta)

Topping:
Hasselnötter och mandelspån

  1. Smält smöret och låt det svalna.
  2. Vispa ägg och socker.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och citronraspet.
  4. Tillsätt kesella och smält smör. Rör ihop allt till en tjock jämn smet.
  5. Vänd försiktigt ned de frysta blåbären.
  6. Fördela smeten i lätt smord muffinsplåt. Toppa med mandelspån och grovt hackade hasselnötter.
  7. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader, ca 20 min.
Lycka till ♥

2 kommentarer:

  1. Gott! Min nya favorit är muffins med frosting, jag vet att jag är många år efter men jag har helt missat dem innan. Mums!
    Ha det så skönt ute i skidspåret! Måla kan man göra närsom, men hur ofta har vi så mycket snö i Skåne?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nog bjöd lördagen på underbart väder här i våra krokar! Idag har det varit desto gråare, fast i nuläget känns det iallafall som om vi klarar oss undan den värsta stormen.
    Adventskram till dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Välkommen att lämna en hälsning!