tisdag 19 februari 2013

Sportlov och chokladmuffins!

Bild tidigare publicerad i Hemmets Veckotidning

Hemma hos oss är det sportlov just nu. Själv varvar jag jobb och ledighet så att jag kan snylta till mig lite tid att umgås med mina tonårspojkar när de väl är hemma. Lite extra god fika hör till, såklart : )

Trots att ingen av oss är glutenintolerant är detta ett av våra bästa recept på chokladmuffins. Prova gärna!

Glutenfria muffins med choklad
(ca 12 st )
 
Tips! Ta dina muffins ur ugnen efter halva gräddningstiden och tryck ned några extra chokladbitar. Sätt in i ugnen igen och grädda färdigt. Resultatet blir riktigt krämigt.
 
75 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
3 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 dl vispgrädde
150 g mörk choklad

  1. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst.
  2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Tillsätt det smälta smöret och vispgrädden. Rör till en jämn smet.
  3. Hacka chokladen i bitar och vänd ner i smeten.
  4. Fyll formarna. Grädda mitt i ugn 200 grader ca 10-15 min.
Lycka till ♥

1 kommentar:

  1. Tack för det "braiga" receptet! Vi har en god vän som är glutenintolerant, så det kommer komma väl till pass i framtiden.

    Jag har unnat mig sportlov torsdag-fredag och har haft en skön ledighet, fast med en hel del städning på schemat. Vi har dragit om elen i hela huset och nu när det äntligen är klart så var det verkligen läge att ta fram dammsugaren...

    Nu faller snön i "Glesbygd"... Jag längtar tills våren kommer!
    Hoppas du har en skön söndag!
    Kram från Solhäll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Välkommen att lämna en hälsning!