måndag 9 september 2013

Fönsterfunderingar

Fönster i vårt vardagsrum
Foto: www.dona.nu
 

Våra fönster är nog det vackraste på vårt hus, men samtidigt också något av det mest opraktiska...

När vi flyttade hit lät vi tillverka fönster efter den gamla förlagan som en gång suttit på vårt 30-tals hus. Det blev höga så kallade korsfönster med genomgående spröjs som vi målade på egen hand. Allt det här är 20 år sedan nu och jag har aldrig ångrat mig. Jag fullkomligt älskar gamla fönster och ser fönster som husets ögon.

Ja ni förstår ju att det är ett evighetsjobb att putsa. Men det är ändå ok. Vi gör det helt enkelt inte så ofta : ) Däremot tänker jag ofta att fönsterna är vansinnigt vackra – så det kompenserar.

Lite värre är det att vi har det lite dragigt i vårt hus.... Och där är fönsterna helt klart en ”bov”. Så vi har faktiskt börjat kika på alternativ, bland annat här hos Kronfönster  

Vet inte om jag är redo för det där bytet även om lite kyligare höstvindar börjat vina runt knuten. Jag har plockat fram mina dunsockar och köpt till övriga familjen också. Vi får se om det räcker eller om vi står för en fönsterrenovering i vår.

Skulle vara skoj att höra hur ni funderar kring fönster.

Ha en fin vecka ♥


Här laddas bland annat för årets husvagnsstyling vid mässan i Jönköping!

Inlägg i samarbete med Kronfönster

3 kommentarer:

  1. Vi har vänner som bor i en gammal skånelänga. De har extra innefönster som sätts dit på hösten och tas bort på våren. Emellan kan man lägga vackra stenar, eterneller eller något annat kul. Kan det vara något?

    Kram / Anette Gröna glimtar

    SvaraRadera
  2. Vi har precis bytt! Inget svårt val då våra gamla var från 1984 och vårt hus har anor sedan 1850... Vi kollade på massa ställen, den ena offerten dyrare än den andra och det ena fönstret fulare än det andra. Men så kom vi i kontakt med Dofab, de rekommenderas starkt!! De tillverkar fönstren själva efter att ha mätt hos er och man får dem målade i vilken kulr man vill (mkt ovanligt!). Sen var de faktiskt billigast också!

    Lycka till!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Anette & Maria:
    Tack snälla för era tips!

    Ha en fin dag :)
    Kram

    SvaraRadera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!