fredag 24 april 2015

Månadens lista - april


Inspirerad av bästa Tant Johanna och en rad andra duktiga bloggare hakar jag på och ger här min första och alldeles egna variant av månadens lista. Håll till godo!
 

Cykel

 
Foto: Ulrika Ottvall


Äntligen tid att plocka fram min blå pärla från ladan. Den lite rostiga skönheten, som hade just den där färgen när jag köpte den, är ett av mina bästa loppisfynd. Mest står den och ser snygg ut, men det händer att jag väljer den när jag ska ut och rulla längs med våra grusvägar.
 

Bok och Resmål

Fotograf: Magnus Carlsson

Såklart vill jag läsa om Lisa, hennes liv och hennes mat. Mer äkta än så blir det nog inte även om hon själv kallar sig hispterbonde. Här finns en kärlek till det enkla och rejäla - det gillar jag. En bok som gjord för smörfläckar och spill. Snart i mitt kök.

Lisas och hennes familjs andra vardagsrum, Prostens Pizza, känns som ett självklart resmål i sommar. Gäller bara att vara på hugget och pricka in en dag, för det tycks fort bli fullbokat.
 

Citat

Av Katie Daisy

Visst finns blommorna där. Men nu börjar sannerligen tiden då det är betydligt att enklare att få med sig en liten bukett in. Kärlek på det!

Väska

Foto: Ancher Design
 Istället för kläder och skor väljer jag en väska. Just den här i 100 % linne hänger just nu på tamburmajoren i vår hall. Tänk så snygg jag blir när jag ska gå till revisorn : )
Väskan är sydd av bästa Ann på Ancher Design som förresten har ett alldeles ljuvligt instagramkonto. Följ henne på @ancherdesign_paulinaochjag
 

 Mat

Foto från Arla

"Visst är det en fantastisk tillfredsställande känsla att plocka något från naturen för att sedan tillaga och äta direkt – speciellt när det är så gott och nyttigt!"
 
Jag kan inte annat än hålla med Systrarna Eisenmann som levererar ovanstående citat och bjuder på mängder med tips om naturens skafferi och de nyttiga nässlorna  på sin blogg.
Tidigare i veckan gjorde jag mitt livs första nässelpesto. Jag improviserade lite -  som vanligt när jag ska laga mat -  men hämtade inspiration här
Det smakade ljuvligt till lax och potatis, kan jag lova. Och kliade inte alls ; )
Nu är jag sugen på att prova en nässelsoppa också innan de där fina, späda nässlorna bakom husknuten vuxit sig stora.
 
 
Trevlig helg ♥
//Pernilla

4 kommentarer:

  1. Låter nästan som min lista :)) Hälsar Eva Salomonsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med likasinnade!
      Kram
      /Pernilla

      Radera
  2. Men hej fina Pernilla :-))
    Vad roligt med en månadens lista och dela inspirationa Tack fina för att jag fick vara med på Din. Jag hoppas väsksn kommer till mycket användning och glädje :-) Stor kram!
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, hej Ann
      Det är jag som tackar : ) Stortrivs med min nya väska!

      Kram!

      Radera

Varmt välkommen att lämna en hälsning!