måndag 17 augusti 2015

Baka med lavendel ♥

Foto: Minna Mercke Schmidt / Blomsterverkstad

Än står lavendeln i full blom i vår trädgård och jag förgyller vardagen med en liten lavendelkaka till kaffet. Just lavendelsmaken är sommar för mig.

Det är en vanlig mördegskaka smaksatt med lavendelblommor som jag repar av direkt i smeten.  Mängden är en smaksak. Jag tycker inte att det kan bli för mycket och brukar ha i ungefär en matsked. Det viktiga är att blommorna är någorlunda torra, så plocka gärna dagen innan och låt ligga och torka på tidningspapper. Du får en fantastiskt doft på köpet. 


Ha en härlig vecka ♥


TIPS!
Att smaksätta sockerkakan med en eller två matskedar lavendel tillsammans med citron är en annan favorit. Då brukar jag också bröa formen med vallmofrön istället för ströbröd. Ljuvligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen att lämna en hälsning!