onsdag 2 mars 2016

Om pelargoner och ärtskott

Foto: Ulrika Ottvall 


Nu är det vår i almanackan, och förhoppningsvis snart på min fönsterbräda. Känner så för att rota i jorden, men än är det ju för kallt. För mig brukar startskottet gå med pelargonerna. De ska upp ur källaren och få nytt liv. Men jag brukar försöka låta dem vara ett tag även om de ser vansinnigt trista ut när de kommer upp i ljuset. Min kära mamma - som har de grönaste fingrar jag vet - säger att det blir en chock för plantorna med både ljus, ny jord och vatten direkt. Så lite i taget är min - och mammas - taktik.

Några ärtskott ska också få komma i jorden. Så himla skoj att se det gröna spira på köksbänken och sedan kunna klippa direkt över maten. För att lyckas följer jag Sofias fina odlingstips 

Glad, grön onsdag!
/Pernilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen att lämna en hälsning!