fredag 20 januari 2017

Inspiration från Formex


Nu är jag hemma vid köksbordet och sorterar intrycken efter inspirerande dagar i Stockholm.
Det blev såklart ett besök på Formex med ett virrvarr av allt som mässan innebär; kreativa möten, tankeväckande föreläsningar, hej & hallå till kollegor i branschen och telefonen full med snabba bilder på roliga idéer.

Bild från Boel & Jan  

Jag vet inte om det är jag, men jag såg det gröna överallt. Grönt ska ju vara årets färg, enligt Pantones trendanalytiker. Hos mig faller ögonen alltid på det gröna, men det jag såg på Formex var stora, ja rentav gigantiska växter och urnor. Att ta in grönt i inredningen är ett av de absolut bästa sätten att skapa ett mysigt hem. Våga tänka stort även hemma, säger jag. In med palmer, krukväxter, kaktusar - eller kanske en knoppande trädgren. Har du små växter och vill maximera intrycket så ställ allt tillsammans på ett bord eller en bänk. 


Bild från Axlings

De gröna tonerna syntes även bland textilierna, där den rustika stilen med naturmaterial som linne dominerade. Hos Axlings var det snyggt stylat med köksredskap på rad utmed en knopplist. Vill du förändra köket i vår kan just det vara ett enkelt tips. Upp med en knoppbräda och fyll på med dina favoritprylar. 

Bild från Potteryjo 

Mycket är sig likt sedan förra mässan, men det som kändes nytt var färgskalan med rosa och brända toner i kombination med gult och aprikos. Färgskalan syntes i både dova varianter och mer lekfulla inslag som gav cirkuskänsla. Kärleken till keramiken ser också ut att fortsätta 2017. Många fina småskaliga producenter tog chansen att visa upp sig. 




Enklaste sättet att plocka in en ny färg i hemmet är att ta in en ny kudde. Så kanske är det dags för en roströd kudde i rottingfåtöljen i sommar. Vad säger du? Gillar du den nya färgskalan?

Kram 
/Pernilla  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen att lämna en hälsning!