onsdag 8 februari 2017

DIY - dekorera bricka med dekorplast


Snön yr utanför fönstret och jag är sugen på att pyssla. Inspirerad av det vackra halvcirkelmönstret från Ferm Living har jag förvandlat en bricka. Ett alldeles lagom snabbt och enkelt gör-det-själv projekt för dig som - liksom jag - vill ha snabbt resultat.



Det du behöver är såklart en bricka. Jag använde en vit rund bricka som från början hör till ett rullbord från Ikea med några år på nacken. Sen ska du leta upp en favorit bland all härlig dekorplast hobbybutikerna har att locka med. Det finns allt från enkelt enfärgat till sådant som försöker efterlikna naturmaterial som trä, marmor med mera. Då jag var ute efter den grafiska effekten införskaffade jag en rulle svart dekorplast.




Nu behöver du bara plocka fram sax, penna och ett litet glas att ha som mall. Rita ut ditt mönster på baksidan av dekoplasten. Där finns stödlinjer att följa om du är ute efter ett exakt mönster. Själv ville jag ha det lite charmigt oregelbundet och klippte därefter. Dra sedan av den skyddspappret och tryck remsorna på plats. Ha en fuktig trasa tillhands och se till att jämna ut luftbubblor direkt.

Ja, svårare än så är det inte! Nu är det bara till att duka brickan och njuta en kopp kaffe. Brickan tål inte att diskas under rinnande vatten, men att torka av med fuktig trasa funkar fint.

Kram 
/ Pernilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen att lämna en hälsning!