onsdag 15 februari 2017

Så stickar du en chunky pläd



·      

En chunky pläd i stort format har lockat mig länge nu. Och i ärlighetens namn så är det ett tag sedan jag började på projektet.... Men nu tror jag minsann att jag snart har den där drömfilten att slänga över sängen eller soffan. 

Istället för att köpa garn klipper jag remsor av fleccefiltar. Det bästa vore såklart att återvinna och använda gamla filtar, men här har jag införskaffat nya. 
Stickorna består av två kvastskaft i trä för sopborstar till barn. Jag hittade mina på Biltema och använder dem precis som de är. 

Så här gör jag: 
Klipp 2 cm tjocka remsor av fleccefiltar. Det behöver inte vara alldeles exakt för att ge bra resultat. När du kommer till änden på filten rundar du hörnen och klipper likt ett U. Se bara till att klippa remsorna i den riktning där du behåller fleccens elasticitet. 

Lägg upp så många maskor som möjligt. Jag fick nöja mig med 40 maskor och valde att sticka slätstickning. Får helt enkelt se vilken sida av filten jag gillar bäst när den är klar. 
Själv försöker jag sticka så löst som möjligt för att få en riktigt stor, härlig pläd. Det blir dock tyngre och tyngre ju längre du kommer. Ett alternativ är att sticka mindre bitar åt gången och sedan virka ihop delarna. 
För att slippa fästa ändarna i efterhand så syr jag ihop garnändarna på maskin direkt när det är dags att byta nystan. 
När jag sträcker ut min pläd så här under arbetets gång har jag en bredd på ca 150 cm. Tänkte göra den ca 200 cm lång och om jag beräknar rätt tror jag att jag klarar det på sex stycken fleccefiltar. 

Lycka till! 
/ Pernilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen att lämna en hälsning!